Przestrzeń Sztuki Wydziału Humanistycznego

Obcowanie ze sztuką jest wyrazem głęboko zakorzenionych potrzeb estetycznych człowieka i świadectwem jego wysokiej kultury. Uczestnictwo w artystycznych wydarzeniach to nie tylko sposób spędzania wolnego czasu. Artystyczna myśl staje się często doskonałą inspiracją do naukowych poszukiwań i bywa zaczynem najdonioślejszych odkryć. Obecność wśród obrazów, rzeźb, podobnie jak obecność wśród książek, uszlachetnia i uwrażliwia człowieka. Dodaje wzniosłości instytucjom kulturalnym i naukowym.

Poster Hol, Galeria Szczecina Humanistycznego i Sala 155 to miejsca, w których spotyka się myśl naukowa z myślą artystyczną. W galeryjnej przestrzeni na co dzień tętni życie.  Podczas wykładów, seminariów i konferencji  przez wydziałowe wnętrza przewijają się oprócz studentów liczni goście, naukowcy z Polski i zagranicy, ludzie wielkiego formatu. Swoją działalnością Przestrzeń Sztuki WH promuje artystów, zawodowców wnoszących interesujące treści i wysokiej jakości formę.

Wydarzenia w obrazach

W dniu 24 maja 2017 r. na Wydziale Humanistycznym nastąpiła inauguracja działalności Galerii Szczecina Humanistycznego.

Na nasze zaproszenie (po raz pierwszy w Zachodniopomorskim) specjalnym gościem inauguracji był jeden z czołowych światowych plakacistów – mieszkający w Paryżu Michał Batory (przyleciał z Francji specjalnie na nasze wydarzenie!).

Oprócz 40 swoich plakatów artysta zaprezentował serię słynnych okładek do książek opublikowanych nakładem wydawnictwa Drzewo Babel.

Wśród naszych gości pojawiła się również Pani Justyna Szypura-Swierczewski polska malarka z Düsseldorfu oraz Panie Barbara Stępień i Magda Malejczyk z wydawnictwa Drzewo Babel. Profesor Jan Wiktor Sienkiewicz z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu – wybitny historyk sztuki wygłosił fascynujący, acz krótki wykład na temat polskiej sztuki na emigracji. Kuratorem wystawy był Mikołaj Materne.

Plakat to obraz, który oprócz swej formalnej wartości zaopatrzony jest w istotną treść. Dla twórcy jest najbardziej uniwersalnym sposobem skomunikowania się z odbiorcą. Werbalny przekaz staje się tu zbędny lub mało istotny. Dobry obraz musi uwieść widza formą. To warunek niezbędny do skoncentrowania uwagi na dłużej i zachęta do wgłębienia się w jego istotę.

Bywają plakaty, które zachwycają wyrafinowaniem rysunkowej kreski lub malarską strukturą, są i takie, które realizowane są techniką kolażu lub zręcznym fotomontażem. Bogactwo i atrakcyjność form potęguje w plakacie wrażenie nadając mu estetyzującego a wręcz ozdobnego charakteru. Treść rodzi się dzięki formie i nie może bez niej istnieć. Istotną cechą twórczości Lexa Drewinskiego jest jednak ograniczanie formy. Artysta z mistrzowską gracją omija co zbędne redukując obrazy do absolutnego minimum. Nie kokietuje widza efektami i detalami. Dzięki temu obrazy stają się niezwykle czytelne i jedyne w swoim rodzaju. Profesora Lexa Drewinskiego nie trzeba przedstawiać. Ten urodzony w Szczecinie artysta stał się jednym z bardziej cenionych artystów, plakacistów na świecie.

Profesor, o którym mowa był gościem kolejnego spotkania z cyklu „Szczecin Humanistyczny”. Spotkanie miało formułę nieco inną niż zwykle, była to właściwie prezentacja dorobku twórczego artysty opatrzona komentarzem. Fantastyczna okazja do wgłębienia się w filozofię jego twórczości, zrozumienia zawiłości narodzin każdego obrazu, który swe życie zawdzięcza przeżyciom, konkretnym wydarzeniom.